Програма для підготовки до співбесіди з дисципліни "Українська мова та літератури"
(Ви можете завантажити цей документ у форматі MS Word)
Пояснювальна записка
Програму співбесіди з української мови та літератури розроблено з урахуванням чинних програм з української мови для 5-9 класів та програм для профільного навчання учнів 10-11 класів.
Основна мета вивчення української мови та літератури в навчальних закладах України на сучасному етапі полягає у формуванні всебічно розвиненої, національно свідомої, духовно багатої особистості, яка володіє вміннями і навичками вільно, комунікативно виправдано користуватися засобами державної мови – її стилями, типами, жанрами в усіх видах мовленнєвої діяльності; набутими знаннями з української літератури.
Під час співбесіди з української мови та літератури абітурієнти повинні виявити такі знання:
- змісту мовних / літературних понять і термінів;
- мовних / літературних явищ, закономірностей;
- правил орфографії та пунктуації;
- лінгвістики тексту;
- значення мовних одиниць та особливостей їх функціювання;
- основних стильових тенденцій;
- літературних напрямів, течій, угрупувань, їх представників;
- основних теоретико-літературних понять – жанрів, художніх засобів.
Уміння:
- розпізнавати мовні явища й закономірності;
- аналізувати, групувати, класифікувати, систематизувати мовні/ літературні явища;
- визначати істотні ознаки мовних явищ;
- розуміти значення й особливості функціювання мовних одиниць;
- створювати власні висловлення з певною комунікативною метою;
- аргументовано відстоювати власну думку;
- аналізувати літературний твір чи його уривок;
- виділяти в літературних творах художні засоби;
- визначати тему, мету, композицію художнього твору;
- аналізувати сюжет і його елементи;
- розпізнавати системи віршування, віршові розміри.
Під час підготовки до співбесіди можна використовувати такі матеріали:
- Підручники та посібники з української мови, рекомендовані Міністерством освіти і науки України.
- Підручники та хрестоматії з української літератури, рекомендовані Міністерством освіти і науки України.
- Інформаційні матеріали для абітурієнтів, підготовлені профільними фахівцями.
Програма з української мови
- Фонетика. Графіка. Розрізняти букви і звуки, голосні, тверді, м’які, дзвінкі, глухі приголосні, уподібнення приголосних, спрощення, чергування.
- Лексикологія. Фразеологія. Добирати синоніми, антоніми, пояснювати значення фразеологізмів.
- Будова слова. Словотвір. Членувати основу на значущі частини, добирати спільнокореневі слова, визначати спосіб творення слів.
- Морфологія. Розпізнавати частини мови, їхні лексичні та морфолого-синтаксичні ознаки (іменник, прикметник, займенник, числівник, дієслово, дієприкметник, дієприслівник, прислівник, службові частини мови).
- Синтаксис. Розрізняти словосполучення і речення, види речень, їхню структуру, головні і другорядні члени речень; розпізнавати типи односкладних речень, прості ускладнені речення, типи складних речень.
- Стилістика. Розпізнавати стилі мовлення, визначати особливості кожного з них.
Програма з української літератури
- Усна народна творчість.
- Давня українська література.
- Література кін. ХVІІІ – поч. ХХ ст.. (творчість І.Котляревського, Г.Квітки-Основ’яненка, Т.Шевченка, П.Куліша, Панаса Мирного, І.Карпенка-Карого, І.Франка).
- Література ХХ ст.. (творчість М.Коцюбинського, О.Кобилянської, В.Стефаника, Лесі Українки, Олександра Олеся, П.Тичини, М.Хвильового, Ю.Яновського, В.Сосюри, Остапа Вишні, М.Куліша, О.Довженка, В.Симоненка, В.Стуса, Л.Костенко).
- Твори українських письменників-емігрантів (творчість І.Багряного, Є.Маланюка).
- Сучасний літературний процес.
Критерії оцінювання
Для співбесіди пропонуються 3 питання із затвердженого рекомендованого переліку.Під час співбесіди абітурієнт повинен продемонструвати знання / вміння:
- правил орфографії та пунктуації
- змісту мовних / літературних понять і термінів
- визначати тему, мету, композицію художнього твору
- аналізувати літературний твір чи його уривок
Література:
- Український правопис АН України, інститут мовознавства ім. О.О.Потебні; Інститут української мови. К.: Наукова думка, 2007.
- Пономарів О. Д. Культура слова: мовно-стилістичні поради. – К.: Либідь, 2011.